Service Innovation and international performance, Preliminary findings on a knowledge intensive business services research”

auteurs

  • Léo Pierre-Yves
  • Monnoyer Marie-Christine
  • Philippe Jean

mots-clés

  • KIBS
  • Service Innovation
  • Service internationalization

type de document

COMM

résumé

Literature about Innovation, as an antecedent factor of internationalization is not abundant. If co-production means links between business service firms and their clients, it can also be an innovation source for business service firms Service innovation has mainly been studied as a resulting process in firm of R&D, or ongoing transformation in service offer: our objective is to build and assess a model of determinants to measure their relative impact on innovation. We presented our methodology, the state of art and the preliminary findings of two in depth case studies on international knowledge intensive business service that have based their development on innovation. Résumé Le rôle de l'innovation comme préalable ou facteur porteur de l'internationalisation des entreprises de services a jusqu'à présent été peu étudié. Via la co-production du service avec le client, la demande apparaît comme la source d'une évolution de l'offre qui peut ainsi être innovante. Nous cherchons à montrer que l'innovation peut être un déclencheur de l'exportation pour les services aux entreprises les plus intensifs en connaissances. Cette communication présente la méthodologie d'une recherche en cours et les fondements d'un modèle en construction s'appuyant sur une revue de littérature et deux entretiens approfondis auprès d'entreprises de ce secteur.

article PDF

plus d'information